Follower

Saturday, April 25, 2009

mati.. bersediakah anda?

baru2 nie aku sedar ramai dari saudara terdekat kwn2 aku sudah meninggalkan aku....
disini aku nak cite tentang 4 atau 5 kes kematian yang aku ingat...

kes 1..
dalam bulan 2 baru2 nie, Ayah kepada kwn aku Akhmal Hakim bin Saidin telah Kembali ke rahmatullah.. aku tak ingat bile tapi hari tu hari rabu, time sukan..
ayah dia kat hosp penang lagi... meninggal sbb takleh nafas kot.. dalam kol 3.30, malaikat Maut telah menjemput Allahyarham pergi Mengadap Ilahi.. Al-Fatihah

Kes 2..
Kematian nie berlaku dalam minggu nie juga, tapi bukan kwn aku.. sbb kami bukan sekelas because she is a gurl.. aku anggap dia kwn sbb kami satu aliran, satu sekolah.. Sedang aku bermain buaian pada 6.30 petang, Kwn aku antar msg bgtau yang Emad Kepada Siti Hajar bin Ahmad Telah kembali Ke Rahmatullah... mgkin pada hari sebelumnya sbb aku diberitahu, simpan pagi tersebut... Al-Fatihah

Kes 3..
Kematian ini berlaku baru2 nie je dalam 3 hari lepas.. iaitu hari rabu..
aku dikejutkan dengan msg oleh kwn aku pada tepat 12 malam..
Ayah Zuhail Bin Abdul Rahim Telah Dijemput Oleh Allah Untuk MengadapNYA pada malam itu jga.. Aku Sempat gi Tahlil kat umah dia selama 2 hari dan berakhir Semalam.. Al-Fatihah

Disini Aku Selitkan Gambar Selepas kami Bertahlil..



Kes 4..
disini aku nak ceritakan tentang Kematian kwn aku semasa aku sedang belajar di tingkatan 3.. Allahyarham Amzar bin Zubir, namanya masihku ingat... aku tidak begitu rapat dengan Allahyarham, tetapi bila mendengar berita tentangnya, aku berasa agak tidak percaya kerana baru 2 hari lepas aku bersembang dengannya...
Allahyarham meninggal dunia pada 1/7/2006, sehari sebelum kami Memulakan Percubaan PMR kami.. Allahyarham meninggal dunia Akibat Kemalangan Jalanraya melibatkan motorsikal dan juga kereta..(Guess) Al-Fatihah Kepada Allahyarham Amzar Bin Zubir..

Wahai Kwn2 ku,
bersediakah anda untuk mengadap ilahi?
Bersediakah anda untuk Mati?
bersediakah anda untuk meninggalkan alam yang fana ini dengan Amalan2 anda?
Sudah Cukupkah amalan Kebajikan Anda?
Sedar2lah Wahai Saudaraku Sekalian...

Banyak Yang Akan kata, jikalau kita hampir kepada kematian,
akan sakit dlu, kemudian seterusnya..
Tapi ada juga yang akan mengatakan tidak.. kan?

disini aku nak ceritakan tentang Kematian Nenek Aku, Che' Ah namanya.. =)

Kes 5 (Tambahan)
Allahyarhamah meninggal dunia pada tahun 2002.. mgkin sbb aku pn sudah lupa..
Allahyarhamah meninggal dunia pada bulan ramadhan, lagi seminggu nak raya..
tahukah anda bagaimana dia meninggal dunia? dari apa yang aku tau, dia takde sakit pape, sbb dia jarang makan ubat.. tp yang aku tau, Allahyarhamah tu sakit kaki, kaki Allahyarhamah Lumpuh semenjak aku sekolah rendah lagi..dari sejak itu, ape2 kerja yang dibuat, Allahyarhamah akan mengesot mcm bayi baru belajar hendak merangkak.. cuba anda bayangkan.. hampir 10 tahun Allahyarhamah begitu.. tetiba pada suatu hari, kami dikejutkan dengan berita Tok Ah meninggal.. sungguh terkejut.. mengapa??
sbb tiada tanda2 dia sakit.. Seketika kemudian baru aku tau bagaimana Allahyarhamah meninggal dunia.. Allahyarhamah meninggal ketika hendak mengambil pakaian yang ke-2 untuk dijemurkan, ketika itu, kedua-dua tangan Allahyarhamah ada di sisi timba yang dihadapannya.. tidak bergerak, hanya mata dipejamkan.. cube anda bayangkan ek.. sungguh mudah Ya Allah.. Sampai ada tetamu yang datang pn tidak sedar bahawa Allahyarhamah sudah meninggal... Ini Bukti Bahawa Mati itu Adalah Amat Mudah.. Terserah Kepada Takdir Yang telah ditentukan.. Al-Fatihah Kepada Allahyarhamah Che' Ah, My Beloved GrandMother.. =)
Al

3 tiNtA dAn kAtA:

neem said...

Al-fatihah kat smua yg adik sbut dalam entri dan jgk yg x sbut.

smg mereka dalam redha DIA.

bersyukur lah kita kerana Allah masih bagi peluang utk bertaubat dan beramal soleh. cakap mmg senang. nak buat pun senang sbnarnya tapi kita sendiri menjadikan keadaan itu payah. kita masih tak mampu jadikan diri kita bersyukur 100%. kenapa? mesti ada something wrong some where. mgkin sikap kita sendiri yg x m'dekatkn diri kita kepadaNYA m'yebabkn jurang antara kita dan DIA jauh..

jom! sama2 kita m'dekatkn diri kita pada DIA. smg dirahmati Allah!

+fALl fOr yA+ said...

thanks....
and insyaAllah..
nak g tolong mak jap..
thanks ye.. =)

Wanie said...

Al-Fatihah untuk semua Allahyarm/mah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...