Follower

Friday, February 11, 2011

kenapa kucing makan rumput?

korang penah tengok kucing makan rumput?
mesti penah kan? tetiba je dia pegi gigit gigit rumput kat laman rumah, tepi padang, luar rumah dan dimana mana sahaja. kita jarangkali boleh melihat aksi ini kerana ia jarang dibuat oleh kucing sendiri. aku pn jarang lihat tapi setelah pagi tadi ternampak kucing makan rumput OTW ke kelas 8.45 pagi.

1st, jom baca tentang kucing yang makan sayur dan buah seperti ia adalah Herbivor.



NORWICH, Britain - Seekor kucing di sini menghairankan orang ramaiselepas hanya makan sayur-sayuran dan buah-buahan organik, lapor sebuahakhbar semalam.

Kucing yang dinamakan Dante itu enggan menjamah makanan tradisipemakanannya seperti ikan dan daging apabila ditemui oleh seorangwanita, Becky Page di tempat pembuangan sampah.

Menurut wanita itu, Dante yang berusia dua tahun gemar memakantembikai, pisang, asparagus, brokoli, tauge dan isi ubi kentang mentahyang ditanam sendiri di kebunnya.

Pakar-pakar haiwan yang terkejut dengan tabiat pemakanan kucing itumengesahkan kejadian seperti itu amat jarang berlaku tetapi gagalmenerangkan punca fenomena tersebut terjadi.

"Saya belum pernah mendengar kucing yang tidak memakan daging.Haiwan itu tidak mungkin menjadi pemakan sayur," kata pengarah sebuahpusat veterinar, Maggie Roberts. - Agensi


Jadi, kenapa ini terjadi? bukan kerana kucing ini tidak suka makan daging dan ikan tetapi ia mcm kita jugak, kadang2 tukar selera, kan? heh

Kenapa kucing makan rumput?


seperti apa yang saya dpt dari blog blog dan laman lain, kucing makan rumput kerana :

1) Kucing makan rumput adalah kerana untuk mengharapakan dengan makan rumput, ia akan mengakibatkan ia seperti "keracunan" atau "sakit" kerana untuk mengeluarkan racun atau sakit yang ada kat dalam perut atau badannya. ini adalah kerna ia mengalami gangguan pencernaan di dalam saluran perut.



sesetengah laman web menyatakan, ia jugak keranap untuk memuntahkan semula bahan didalam perut. contohnya gumpalan bulu. Bulu jika tertelan dan tidak dikeluarkan amat bahaya untuk kesihatan kucing dan boleh mengakibatkan radang pada intestine kucing tersebut.

cuba korang lihat atau observe, lepas kucing nie makan rumput, ia akan senyap tidak bergerak beberapa saat, kemudian akan merasa mual seperti keracunan, dan kemudian akan memuntahkan sesuatu.


2) kucing adalah haiwan karnivor dimana kucing kebiasaanya makan daging dan ikan. tetapi, kucing juga sperti manusia memerlukan keseimbangan badan seperti calcium, protein dan sebagainya. oleh itu kadang- kadang, kucing memakan rumput @ sayur adalah untuk menambah serat di dalam badan. kucing pn pandai tau! :D


Kucing makan durian



Kucing tembikai



Kalau korang ada pape cite, cite la kat sini

FUN jugak tau cite tentang kucing makan sayur, durian dan sebagainya nie. :D

Likey dokey! :D

2 tiNtA dAn kAtA:

Zeeqa ~ Ajie said...

kucing ku makan telur pindang! haha..

Azwan Nazri said...

jarang kucing makan telur nie. huhuhu :p telur pindang tu ape

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...